לקראת החזרה לגן: מאמצים הרגלי תזונה נכונה ובריאה

משנכנס הילד למסגרת, איננו יודעים כמה הוא באמת אכל והאם התזונה שלו מלאה ומאוזנת. רונית דוייב, RD, M.Sc Nutr, MBA, המנהלת המדעית של פדיאשור, מסבירה ונותנת טיפים להורים.


עם הכניסה של הילד למסגרת הגן, לא אחת משנה גם סדר היום התזונתי שלו, הוא נאלץ להתאים את עצמו לתפריט היומי שמציע הגן ולהתרגל ל"קונספט" ששולחים לו מהבית.

דבר נוסף שמאפיין את האכילה בגן היא אכילה בצוותא , המעניקה כלים לאכילה עצמאית אך מפחיתה את המעקב על הצריכה האישית של הילד שלנו וקשה לוודא מה כל ילד אוכל. בנוסף לעובדה שאנו ההורים לא ממש רואים את הילד אוכל , אנחנו לא  יודעים במאה אחוז כמה הוא באמת אכל והאם התזונה של הילד שלנו אכן מלאה ומאוזנת.

למה חשוב שהילד שלכם יאכל ארוחות מלאות ומאוזנות בגן?

על מנת שילדים יממשו את פוטנציאל הגדילה שלהם, יש לספק להם תמיכה תזונתית מיטבית. חשוב לדעת ש- 70% מהגדילה מתרחשת בעשר השנים הראשונות לחיים, ולכן זהו חלון הזדמנויות קריטי לתזונה בריאה ומאוזנת התומכת בגדילה בריאה, הגנה חיסונית והתפתחות קוגניטיבית מיטבית. רבים מאמינים שגנטיקה ממלאת את התפקיד העיקרי בקביעת גובהם של ילדים, אולם תזונה וגורמים סביבתיים אחרים ממלאים תפקיד קריטי גם כן, במיוחד בתקופת הילדות.

על מנת להגיע לתפקוד מיטבי הכולל רמות גבוהות של קשב, ריכוז ופיתוח יכולות חברתיות, לצד יכולת ביצוע מטלות בצורה מיטבית,  חשוב שהילד יקבל את מגוון רכיבי התזונה הנדרשים להתפתחות וגדילה תקינים.  תזונה נכונה במינונים הנכונים תומכת בשינויים שעוברים על הילד ובתהליך הפיכתו מפעוט לילד צעיר. קיים קשר בין תזונת ילדים לבין רמת וטיב התפקוד שלהם בגן ומאוחר יותר בבית הספר, והיכולות שהם מפגינים. כמו כן, תזונה נכונה תעזור לילדך לפתח כישורים חברתיים.

אילו מסרים חיוביים כדאי לכם להעביר לילד בהקשר של תזונה נכונה בגן?

  • מפגש עם מזונות חדשים – הגן מפגיש את הילד עם טעמים ומרקמים חדשים, חשוב להציג לו את זה כהתנסות חיובית – זו ההזדמנות שלך לנסות טעמים חדשים, מאכלים שגם אמא ואבא אוהבים, האחים שלך…אפשר אפילו להכין לו שוב בבית מנות או תוספות שאהב.
  • אכילה בחברותא – בגן יש אכילה משותפת, לרוב הילדים יושבים לאכול בקבוצות – למדו את הילד על ההנאה של אכילה משותפת, יחד עם חברים, שזה הרבה יותר נעים ומהנה. עשו הקבלה לאכילה משותפת שהוא מכיר סביב השולחן המשפחתי. כשהילד יראה את חבריו אוכלים, זה יעודד אותו לאכול גם.
  • עצמאות – דברו איתו על היותו עצמאי והעצימו אותו – עכשיו שהוא בגן הוא גדול והוא יכול לאכול בצורה עצמאית. דברו איתו על כך שהוא אוכל ללא עזרה,שאתם סומכים עליו, שיבין שאתם מבינים שהוא גדל והתבגר.
  • רכיבי המזון – הכירו לו את קשת המזון החדשה ודברו איתו על כך שחשוב שיאכל ירקות, פירות, ודגנים מלאים  כמו גם חלבונים מקטניות ומוצרי חלב לפחות פעם ביום חשוב מידי יום להרבות בשתיית מים.  הסבירו לו שחשוב לאכול את ארוחת הבוקר שלו על מנת שתספק לו אנרגיה וכח לפעילות היומיומית שלו.. הדגימו לו את הקשר בין  נושא התזונה והבחירות הנכונות שיעשה לבריאות שלו, לאנרגיה ולכח – אם תאכל יהיה לך הרבה כח לשחק בגן עם החברים ,להשתתף בחוגים אחר הצהריים, תהיה חזק יותר ותוכל לשחק בחצר בתופסת וכו.

למה חשוב לשים לב?

  • ארוחת עשר– מכירים את זה? כשבבוקר אתה פותח את התיק אוכל של הילד שלך ואתה מגלה שהכריך ששלחת איתו אתמול נשאר כשהיה, או מקסימים לקחו ממנו ביס. וככה הימים עוברים ואתה נתקל שוב ושוב בתופעה. בידקו עם הילד מה הוא לא אוהב, האם זה הממרח? או אולי בכלל סוג הלחם? קחו בחשבון שגם יש ילדים שלא מתאים וטעים להם "הכריך המסורתי". אולי יעדיפו דגני בוקר, מעדן חלב, גבינה באריזה מוקטנת, סלט טונה או ביצים, ירקות ופירות חתוכים, אשר יכולים לספק לילד אנרגיה באותה מידה ולהשביע, ובטוח עדיפים על ימים שלמים שבהם הוא נמנע מארוחת עשר. כדאי לסכם איתו ביום שלפני מה יישלח עבור ארוחת העשר שלו כדי שלא יהיו לו הפתעות. בד"כ כשהילד הוא חלק מתהליך הבחירות של ארוחת העשר ההיענות שלו תהיה גבוהה יותר לארוחה.
  • צהרון – זה מתחיל בכך כשהילד שלכם חוזר מהגן והוא רעב כאילו לא אכל יום שלם, וכשאתם מבררים זאת עימו, מסתבר כי הילד (שוב) לא אכל ארוחת צהריים. הוא עצבני, חסר סבלנות והוא לא מצליח להתרכז, לעיתים אפילו בוכה – ומי יכול להאשים אותו? חשבתם איך אתם הייתם מתפקדים ללא ארוחת צהריים?

בידקו עם הצוות בצהרון מה בדיוק הילד לא אוהב. האם זה באופן שיטתי את כל האוכל? האם זה רק תוספת מסוימת או מנה ספציפית שמוגשת באחד מימי השבוע. חשוב להבין במה בדיוק מדובר?

חשוב להבין אם זו סתם עקשנות, אולי זה נובע מקשיי הסתגלות של תחילת שנה, של בעיות תקשורת עם הצוות בצהרון. כמו כן, כדאי לבדוק חלופות; אם הילד לא אוהב תוספת מסוימת אז לוודא שיוציאו אותה מהצלחת.

חשוב לזכור שחלון ההזדמנויות למימוש הפוטנציאל מתרחש ב-10 השנים הראשונות לחיים לכן יש לדאוג לתזונה מיטבית של כל אבות המזון, ויטמינים ומינרלים.

לסיכום, הנה 3 טיפים חשובים:

  • בארוחת בוקר כדאי לצרוך פחמימות כמו לחם מלא או ולהעדיף דגנים מלאים בתפריט, מומלץ לצרוך חלבון או לשתות חלב, לאכול גבינה או ביצה, לאכול ירקות ומנת שומן. בארוחת הביניים כדאי לתת לילדים פירות או ירקות חתוכים.
  • בארוחות צהריים יש לתת לילדים חלבון מדגים או ביצים או עוף , ניתן לגוון גם בחלבון מהקטניות כגון עדשים, שעועית, חומוס, פול, אפונה, לוביה, פולי סויה/טופו ועוד אפשר לשלב בארוחת הצהריים ירקות מבושלים או טריים
  • אם הילדים נשארים עד אחר הצהריים בגן, יש לתת להם כריך עם ממרח בריא.