קשת המזון החדשה  – איך נלמד את ילדינו תזונה נכונה וכמה התזונה חשובה למימוש פוטנציאל הגדילה שלהם?

כהורים, תפקידכם להציע לילד תזונה מאוזנת שתתמוך בגדילה ובהתפתחות. איך זוכרים לעשות את זה נכון?


לאורך כל חיינו, אכילה היא הדרך שלנו להזין את גופנו בחומרים חיוניים וגם לגרום להנאה ושובע. בתקופת הילדות והינקות, תזונה מאוזנת ומגוונת היא הדרך שלנו להבטיח התפתחות נאותה לקטנטנים שלנו. כהורים, אנו אחראים לבחור ולהגיש לילד מדי יום את המזונות המכילים את כל הרכיבים התזונתיים הנידרשים לגדילה והתפתחות מיטבית.
הנגישות למגוון המזונות  השונים היא עצומה. בני האדם זקוקים להדרכה כיצד לתעדף את סוגי המזון ועל בסיס זה לעצב לעצמם את מודל האכילה הבריאה ביותר. לאורך השנים, נעשו ניסיונות שונים להגדיר את המודל הזה, ואף להעניק לו ביטוי גרפי. אולי שמעתם את הביטוי "פירמידת המזון" שהיה שגור זמן רב, ושמיקם את סוגי המזון המומלצים אחד על פני השני, כמו בפירמידה. מאז הפירמידה עברה כמה שכלולים: בתחילה דובר על פירמידה שהשלבים בה ניצבים זה לצד זה, ולא מונחים זה מעל זה. אחר כך עברו לדבר על "צלחת המזון". בישראל, החל משנת 2021, יצאה לפועל תוכנית "אפשרי בריא" , תוכנית לאומית להטמעת הרגלי חיים מקדמי בריאות המיועדת לכלל האוכלוסיה ופועלת עם מקבלי החלטות במוסדות הממשלתיים, מקומות העבודה והרשויות המקומיות – ליצירת מרחב ציבורי מעודד בריאות. וכעת אנו מתוודעים למושג חדש: "קשת המזון החדשה" של משרד הבריאות. הקשת מחליפה את הפירמידה ואת הצלחת, ומסמנת עידן חדש וגישה חדשה לבחירת התפריט היומי והשבועי.

 

קשת המזון החדשה של משרד הבריאותת

ארבעת הצבעים בקשת המזון החדשה

קשת המזון מורכבת מארבעה צבעים – ירוק, צהוב, כתום ו-ורוד; כאשר צבע נוסף, אדום, מהווה קשת הפוכה בתמונת ראי. כל צבע מבטא קבוצת מזונות מסויימת. ארבעת הצבעים שמרכיבים את הקשת הגדולה הם המזונות המומלצים לצריכה והם מסודרים לפי התדירות שבה כדאי לצרוך אותם  – כאשר הצבע הירוק הוא העליון ביותר, ואז בסדר יורד עד לוורוד; בעוד שהמאכלים בקשת האדומה, ההפוכה, לא מומלצים בכלל. התצורה החדשה מבטאת את האופן שבו מאכלים מתמזגים זה עם זה ועד כמה הגיוון חשוב, אבל תוך שמירה על כללי תזונה עיקריים.

הקשת העליונה, הירוקה, היא קשת הפירות, הירקות והדגנים המלאים – מאכלים שמומלץ לגוון על בסיס יום יומי. בין מאכלים אלו תמצאו את כל הפירות והירקות שאתם אוהבים, מעגבניה, חסה ומלפפון עד תפוח, בננה ואבטיח וגם שיבולת שועל, כוסמת, קינואה ועוד. חשוב לגוון בהם בצבעוניות ובאופן האכילה מספר פעמים ביום.

הקשת הצהובה מייצגת שמנים מהצומח כמו, שמן זית, טחינה, אגוזים. סוגי קטניות כמו: עדשים, שעועית, אפונה וכן מוצרי חלב ותחליפיו, מזונות מקבוצה זו מומלץ לצרוך לפחות פעם ביום.

הקשת הכתומה מייצגת מזונות מן החי כמו ביצים, דגים ועופות – מזונות שמומלץ לגוון בהם לאורך כל השבוע אך לא בהכרח כל יום. זו קשת שרלוונטית כמובן רק עבור מי שאינם טבעונים.

בקשת הורודה והקטנה, נמצא בשר בקר בהכנה ביתית. זהו מזון שמותר לצרוך עד 300 גרם בשבוע, אך ממש לא חייבים – וכדאי שזה יקרה לעיתים רחוקות.

אבל זה עוד כלום לעומת הקשת האדומה שמייצגת את כל המזונות שאינם מומלצים כלל ושיש להמעיט בצריכתם או להמנע מהם כליל. ממתקים, כמובן, נמצאים בקשת האדומה, וגם שתייה ממותקת, חטיפים ובשר מעובד. כדאי לשים לב לכך שאלו לפעמים המזונות הכי זמינים ולא נתכחש לכך – גם טעימים, אבל יש להזהר מההשפעות ארוכות הטווח שלהם על הבריאות.

איפה האוכל המוכן והארוז?

אולי שמתם לב עד עכשיו שהמאכלים המומלצים כולם לא מעובדים. אוכל מוכן, "פאסט פוד", מזון ארוז, מעובד ומשומר – כולם אינם חלק מקשת המאכלים המומלצים. הקשת החדשה שמה דגש מיוחד על מזון טרי וגולמי. היא מעודדת קניית מצרכים טריים לבישול ביתי. הדבר מתכתב עם שינויים נוספים שעוברים על העולם, מעבר לרצון לשמור על תזונה נכונה. היום כולם יודעים – צריכת מזון טרי טובה יותר לסביבה ומייצרת פחות זיהום.

 

הקשת, הילדים ואתם

אז עכשיו שאתם מכירים את הקשת החדשה – שלבו אותה בחיים שלכם ובשיחות שלכם עם הילדים. צורת הקשת והצבעוניות שבה, היא משהו שאפשר בקלות לתקשר לדור הצעיר. הסבירו להם על הקשת, על מגוון המאכלים בכל צבע ועודדו אותם לצייר אותה יחד ולהוסיף מאכלים משלהם לקבוצות השונות.

אחרי שציירתם אותה יחד, תוכלו לתלות אותה במגנט על המקרר ולאפשר לקשת ללוות את חיי היום יום שלכם. כך תוכלו להתייחס במהלך השבוע למזון שאתם צורכים, לשים לב לתדירות המאכלים השונים ולתכנן קדימה. כבר אכלתם השבוע דגים פעם אחת? אפשר עוד פעם לאכול עוף. לא אכלתם היום פירות, ירקות או דגנים? כדאי לשים לב ולהוסיף את אחד המרכיבים לארוחה הבאה. עם הזמן, הקשת הופכת לטבע שני ומאפשרת לכם לבנות תפריטים שונים ומעניינים, שגם עומדים בכל המלצות הבריאות הקיימות.

לבסוף, חשוב לזכור שהקשת היא קו מנחה, המלצה, היא אמורה להתוות דרך ולא להיות נוקשה או מדכאת. זו פשוט עוד דרך להתאים את התזונה שלכם, את הטעם האישי ומה שאתם אוהבים – לאורח חיים בריא. אם יש לכם תהיות ספציפיות הקשורות לתזונה, תמיד מומלץ להתייעץ עם דיאטנית או רופא המשפחה, שיוכלו לבנות לכם תפריט איש וגם לדבר אתכם על שילוב פעילות גופנית, שתמיד מומלצת.

להמלצות נוספות באתר משרד הבריאות ניתן להיכנס ללינק הבא:
https://www.gov.il/he/departments/news/08062021-01