ים תיכוני ובריא: המלצות התזונה המותאמות לילדים

מזונות שונים מספקים לילדים שלנו רכיבים שתורמים להתפתחותם. היכרות עם המלצות התזונה הים תיכונית, תעזור להם לאכול בריא יותר כבר מגיל צעיר ובכל ארוחה.


תזונה מאוזנת ובריאה מבוססת על גיוון, אבל כהורים לא תמיד אנחנו בטוחים איפה מתחילים בכל הנוגע לילדים. בזמן שקבוצות מזון מסוימות מספקות לילדים שלנו רכיבים שהכרחיים לגדילתם, אחרות מועילות להם קצת פחות ולכן עדיף שלא להגזים בצריכתן. קיימות המלצות תזונתיות רבות הנוגעות לתזונתם של ילדים, וכוללות מידע נרחב אודות סוגי המזון, הכמויות והשילובים. אחת מההמלצות הבולטות היא זו שנוגעת לתזונה הים תיכונית, ואומצה גם על ידי משרד הבריאות, תזונאיות וגורמי רפואה.

אם טרם יצא לכם להכיר את מאפייני התזונה הים תיכונית לעומק, הטיפים הבאים יעזרו לכם ליישם אותה גם אצלכם בבית – בדגש על הצלחת של הדור הצעיר. זכרו שתקופת הצמיחה של הילדים היא גם הזמן במהלכו הם רוכשים הרגלי אכילה שילוו אותם לאורך חייהם. כך שכל ארוחה היא הזדמנות לחבר אותם אל מוצרי מזון בריאים, ללמד אותם על יתרונותיהם ולאפשר להם ליהנות מתזונה שתשמור עליהם גם בהמשך הדרך.

מה הופך את התזונה הים תיכונית לפתרון בריא כל כך?

למרות שעבורנו הישראלים תזונה ים תיכונית היא חלק בלתי נפרד מהיומיום, עדיין כדאי להתמקד בכמה מיתרונותיה הבולטים. באופן כללי, מדובר בתזונה ששמה דגש על חומרי גלם טריים וכוללת לא מעט סיבים תזונתיים, ויטמינים, מינרלים ושלל רכיבים נוספים שתורמים בשמירה על הגוף. אצל ילדים, הרכיבים הללו גם מועילים לתהליך הגדילה וההתפתחות התקין.

לצד מוצרים מזינים נוספים, התזונה הים תיכונית שמה דגש מיוחד על פירות וירקות, אגוזים, דגנים, שמן זית, טחינה גולמית וחלב או תחליפיו, לצד הקפדה על שתיית מים מרובה. בקטגוריית המוצרים שהיא ממליצה להמעיט בצריכתם נמצאים המזון המעובד, שתייה ממותקת, ממתקים, חטיפים וכדומה.

עקרונות התזונה הים תיכונית לילדים

היתרון המרכזי של תזונה ים תיכונית הוא בעובדה שהיא משלבת בהצלחה בין בריאות לבין קשת טעמים רחבה, ועשירה בצבעים ובניחוחות מעוררי תאבון. מסיבה זו, תוכלו ליישם לפחות כמה מעקרונותיה גם בקרב ילדים שאינם מגלים פתיחות כלפי מזונות חדשים. אלה מספר המלצות שמומלץ להכיר:

שילוב ירקות ופירות באופן יומיומי – כמו שכבר ציינו, פירות וירקות הם חלק בלתי נפרד מהתזונה הים תיכונית. מדובר במקור נפלא לוויטמינים, מינרלים וסיבים תזונתיים, שכולל גם השפעות נוגדות חמצון. מומלץ לגוון בסוגי הפרי והירק שהילדים צורכים, ולבחור בפירות וירקות בצבעים שונים. שלבו פירות וירקות בכל ארוחה, תוכלו לתת להם ירקות טריים ומבושלים, להכיר להם מיצים וכדומה.

הוסיפו מוצרים שעשירים בחלבון – הכוונה היא למוצרי בשר, חלב, ביצים וקטניות. מוצרים שעשירים בחלבונים תורמים לבנייה של רקמות הגוף. מוצרי הבשר עשירים בברזל, והקטניות עשירות בסיבים תזונתיים ומהוות גם תחליף לחלבון עבור צמחונים.

אל תשכחו שמן מן הצומח – בקטגוריה הזו נמצאים אגוזים למיניהם, בוטנים, שומשום, טחינה גולמית, שמן זית ואבוקדו. מדובר במזונות שמספקים אנרגיה לגוף ועשירים בוויטמינים כמו A, K ו-E.

בשלו יחד – הדרך היעילה ביותר לעזור לילדים להיפתח אל מזונות חדשים היא באמצעות היכרות מקדימה איתם, עוד לפני שהם מגיעים אל הצלחת. נסו לשתף אותם בתהליך הבישול ואפשרו להם לעזור לכם, בהתאם ליכולותיהם ולגילם.

פנו מקום לארוחה – אז נכון שלא תמיד יש לנו זמן ליהנות מארוחה משפחתית, אבל נסו לעשות זאת לפחות מדי פעם. הארוחה היא אפשרות מצוינת לעזור לילדים ליהנות מהמזון, ולא לצרוך אותו בחטף. עבורנו כהורים, זו גם דרך להוות דוגמה ולהציג לילדים את ההנאה שבאוכל בריא.

הרגילו את הילדים למים – גם אם הילדים נהנים לגוון לפעמים במשקאות מוגזים או ממותקים, מים צריכים להיות הבסיס לשתייה היומיומית שלהם. חשוב להרגיל אותם לשתות לא רק כשהם חשים בצימאון, להעמיד לידם כוס מים בכל ארוחה ולתת להם בקבוק מים בכל יציאה ארוכה מהבית.

מתוקים? טעים אבל בלי להגזים. אז נכון שילדים נהנים מעוגיות, משקאות ממותקים וחטיפים, אבל מומלץ כמובן לצרוך אותם במתינות. המוצרים הללו עשירים בסוכר פשוט ודלים ברכיבים המזינים שחשובים עבורם. כלל המפתח: נהנים אבל לא מגזימים!

אילו פתרונות תזונתיים נוספים קיימים?

אם אינכם בטוחים שהילדים שלכם מקבלים את כל הרכיבים התזונתיים שהם זקוקים להם מהמזון שהם צורכים, תוכלו לשלב בתפריט היומי שלהם שייק פדיאשור*. פדיאשור הוא אבקה להכנת שייק המספק השלמה תזונתית היכולה לסייע בגדילה, לשילוב בתזונה היומית בליווי דיאטן/ית. פדיאשור מעניק השלמה תזונתית מלאה ומאוזנת, שעשירה בויטמינים ומינרלים אשר נחוצים לילדים למימוש הפוטנציאל. תוכלו לנסות כמה מהמתכונים הפשוטים והטעימים הבאים כדי לשלב את פדיאשור בארוחות של הילדים בקלות וללא מאמץ.

 

*לשימוש בהמלצה ובפיקוח רפואי ו/או דיאטן-תזונאי

להכנת מנת משקה פדיאשור יש להוסיף 5 כפיות מדידה (המצורפת לפחית) ל-190 מ"ל מים, מומלץ להגיש קר