איך יודעים שהילדים מממשים את פוטנציאל הגדילה? הכל על עקומות גדילה

למה מתכוון רופא הילדים כשהוא מדבר על "גובה ממוצע" ומה מספרות לנו עקומות הגדילה? כל הטיפים שיעזרו לכם להבין האם ילדכם נמצא בטווח התקין


אנחנו פוגשים את עקומות הגדילה כבר בטיפת חלב, והן ממשיכות ללוות אותנו גם כשהילדים בני שלוש, ארבע, וכמובן גם בגיל העשרה. כולנו רוצים לוודא שהילדים שלנו מממשים את פוטנציאל הגדילה שלהם, אבל לפעמים מתקשים להבין מה באמת עומד מאחורי מונחים כמו "תקין" או "ממוצע". מהסיבה הזו, ביקור אצל רופא הילדים עלול לעורר אצלנו לא מעט שאלות, בייחוד כשמדובר בביקור שכולל מדידת משקל או גובה.

על מה הרופא הולך לדבר איתנו?

כל הורה רוצה לוודא שהילד או הילדה שלו גדלים ומתפתחים כמצופה, וזו גם המטרה שמאחורי מפגשי המעקב עם הרופא. תהליך הגדילה של ילדים מושפע כמובן ממגוון גורמים, החל ממאפיינים אישיים ועד לתזונה ובריאות כללית, ומעקב אחר גדילה תקינה עוזר לרופא לבדוק שהילדים בריאים וגדלים בהתאם לנורמה.

אחרי שקילה ומדידת גובה, רופא הילדים צפוי להתייחס לשאלה איך הבן או הבת שלכם גדלים בהשוואה להתפלגות הגדילה הממוצעת. הדפוס הזה נקבע בהתאם לטווח הממוצע של התפלגות גובה, משקל ומדדי מסת גוף אצל ילדים, שמתחלקים בהתאם למין (בנים או בנות) ולקבוצות גיל. קיימות גם עקומות גדילה נפרדות עבור ילדים שמתמודדים עם בעיות רפואיות מסוימות שעשויות להשפיע על הגדילה שלהם.

 

איך נראות עקומות גדילה?

בישראל, עקומות הגדילה נקבעות על ידי שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, ועוברות עדכון בהתאם לצורך. קיימות עקומות שבודקות משקל, גובה (אורך) ו-BMI, וכמו שהזכרנו – מתאימות לקבוצות גיל שונות ולבנים ובנות בנפרד. המטרה בכל אחד מהמקרים היא להציג את הדפוס המצופה של עלייה במשקל ובגובה, או במילים אחרות, לוודא שהילדים שלכם גדלים ומתפתחים היטב.

לעקומת הגדילה של משרד הבריאות:

מכיוון שמדובר במדדים משמעותיים במיוחד, סביר להניח שרופא הילדים שלכם ירצה לדבר איתכם על אחוזון הגובה והמשקל של ילדכם בבדיקה שגרתית.

 

מה המשמעות של אחוזונים?

נאמר שהרופא קובע שהמשקל של ילדכם הוא באחוזון ה-50. המשמעות היא שמתוך כלל האוכלוסייה של בני אותו הגיל, 50% מהילדים ישקלו יותר ממנו ו-50% ילדים ישקלו פחות. ילד שנמצא באחוזון ה-70 של הגובה, משמעותו ש-70% מהילדים בני גילו נמוכים ממנו ו-30% גבוהים ממנו. חשוב לציין שלכל ילד פוטנציאל גדילה משלו, והימצאות של ילד באחוזון נמוך לאו דווקא מעידה על כך שישנה בעיה. רופא הילדים הוא הגורם המקצועי שיודע לפרש את הנתונים האלה בהתאם למאפייני כל ילד, כדי לקבוע אם יש צורך לפנות לבירור נוסף או שהכול תקין.

 

באילו מקרים הרופא ימליץ על מעקב נוסף?

מדובר בשאלה חשובה, אבל אין עליה תשובה חד משמעית. כל ילד הוא בעל מאפיינים ייחודיים, ולכן רק ייעוץ רפואי אישי יוכל לקבוע אם הילד מתפתח כשורה. הרופא עשוי למשל להצביע על בעיה, אם הילד עולה או יורד באחוזון באופן משמעותי בין בדיקה לבדיקה. ירידה בעקומת הגדילה עלולה להתרחש בעקבות חסרים תזונתיים המצריכים בירור רפואי נוסף. חשוב לזכור! שמירה על תזונה בריאה וצריכת רכיבים תזונתיים על בסיס קבוע חיונית לצמיחה ולהתפתחות הילדים.

 

פדיאשור*  היא אבקה להכנת משקה להשלמה תזונתית היכולה לסייע בגדילה, מומלץ לשילוב בתזונה היומית בליווי דיאטן/ית. פדיאשור יכולה לסייע בגדילה בזכות הרכב הכולל את כל אבות המזון, הרכב TripleSure הייחודי הכולל חלבון, ויטמין D, סידן, 27 ויטמינים ומינרלים , פרה-ביוטיקה ופרו-ביוטיקה, אומגה 3 ו-6. פדיאשור מעניק השלמה תזונתית מלאה ומאוזנת, שעשירה בויטמינים ומינרלים אשר נחוצים לילדים  למימוש הפוטנציאל.

 

*לשימוש בהמלצה ובפיקוח רפואי ו/או דיאטן-תזונאי

להכנת מנת משקה פדיאשור יש להוסיף 5 כפיות מדידה (המצורפת לפחית) ל-190 מ"ל מים, מומלץ להגיש קר