כל מה שרציתם לדעת על אתגרי גדילה או אכילה ולא העזתם לשאול

כ-80% מהאימהות מציינות כי לילדיהן יש בעיות גדילה או אכילה. אלו הסימנים שכדאי שתכירו ואיך תזונה נכונה היכולה לסייע להתפתחות לגדילה מיטבית של ילדכם


המדריך לבעיות אכילה או גדילה אצל ילדים

מגיל ינקות, אנו עוקבים אחר ההתפתחות של ילדנו, כמה הם שוקלים, מה הגובה שלהם ואיפה ממוקמים בעקומת הגדילה. מדובר במעקב חשוב שכן התפתחות זו עשויה להוות סמן חשוב לאופן שבו בריאותם של ילדנו, מתפתחת באופן כללי. גדילה מתרחשת בעיקר במהלך 10 השנים הראשונות, אך גדילתם של ילדים אינה תמיד עקבית. סביר שיהיו תקופות של קפיצת גדילה ותקופות שבהן הגדילה איטית יותר או אפילו נעצרת. בסקרשנערך על ידי מכון למחקר בקרב 808 אמהות ישראליות, לילדים בגילאי 3-10 ,נמצא כי 79% מהאמהות ציינו כי לילד אחד לפחות יש בעיית גדילה או אכילה עוד נמצא בסקר כי 61% מהאימהות אף מוטרדות מבעיות אלו. כיצד תדעו אם גדילתם והתפתחותם של ילדכם מתקדמת בקצב הנכון, או אם יש השפעה של הרגלי האכילה על גדילתו של ילדכם?

מהם הרכיבים המסייעים לגדילה בריאה?

כאשר ילדיכם גדלים בקצב איטי או כאשר הגדילה נעצרת, המספרים לעיתים מייאשים אותנו. אך סנטימטרים וקילוגרמים בלבד אינם העדות היחידה לגדילה מיטבית. למעשה, גדילה בריאה נמדדת על ידי קצב הגדילה המתאים לילדכם. כאשר מבצעים מעקב גדילה ומודדים את גובהם ומשקלם של ילדיכם, רוצים לוודא מגמה עקבית – לא מספר קסם.

כדי לוודא קצב גדילה תקין משתמשים בעקומות גדילה, כל ילד צריך לשמור על עקומת הגדילה בה הוא התחיל. למשל, אם ילדיכם תמיד היה באחוזון ה-25, אין סיבה לחשש כל עוד הם נמצאים על העקומה הזו בעקומת הגדילה. לעומת זאת, ירידה פתאומית לאחוזון העשירי עשויה לשמש כנורת אזהרה. גם שאנו נוטים להתמקד בגובה, אין זה בהכרח הסממן החשוב ביותר לגדילה בריאה.

כאשר הגדילה נפגעת ומתעכבת בשלב מוקדם, הרמז הראשון לכך הוא דווקא שינויים במשקל אך כאשר הם צורכים תזונה שאינה מיטבית העלולה להוביל אף לחוסרים תזונתיים לאורך זמן, באופן מתמשך, עשוי הדבר להשפיע גם על גובהם ולהוביל להאטה בגדילה.

 

כיצד יכולה התזונה להשפיע על גדילתם של ילדים והתפתחותם?

גדילה איטית עשויה להיות בעלת השפעות מרחיקות-לכת, כגון השפעה על רמת הפעילות של ילדיכם, ביצועים בבית-הספר, ואפילו עלייה בסיכון למחלות כרוניות בהמשך החיים. אם יש בכם חששות וספקות לגבי גדילתם של ילדיכם, דעו שישנם גורמים שונים המשפיעים על גובהם. הראשון הוא הגנטיקה. למשל, אם ההורים נמוכים במשקל נמוך, הסבירות היא – והדבר טבעי לחלוטין – שיהיו לכם ילדים אשר גובהם או משקלם נמוך מהממוצע. יחד עם זאת, תזונה היא גורם משפיע על גדילה, צמיחה והתפתחות. בסקר שנעשה, נמצא כי כ- 1/3 מהילדים שאמותיהם מוטרדות מגידלתם , צורכים תוסף תזונה כלשהו ובעיקר מולטיויטמין. חשוב לדעת כי כדי לממש את מלוא פוטנציאל הגדילה שלהם, ילדים זקוקים לכל אבות המזון, מעבר לוויטמינים, למינרלים וצריכת קלוריות מספקת. בייחוד לרכיבי תזונה חשובים כמו חלבון, סידן וויטמין D. בעוד שהרגלי אכילה ותזונה מזינה ובריאה משפיעים על ההתפתחות של הילדים כבר במהלך ההיריון, התמדה בתזונה זו לאחר שנולדו עשויה להשפיע באופן משמעותי. על מנת לאפשר לילדים את הסיכוי לפתח הרגלים בריאים, רצוי ליצור הרגלי אכילה סדורים, לערוך ארוחות קבועות עם כל המשפחה.

 

האם לרכיבים תזונתיים מסוימים יש יתרונות משמעותיים יותר בתזונתם של ילדיכם המתפתחים?

תזונה מאוזנת ובריאה כמו גם הרגלי אכילה, מסייעת לגדילה של ילדיכם, אך לעתים קשה לדעת היכן להתחיל. אני ממליצה להתחיל בכך שתבחנו מקרוב כיצד ילדיכם אוכלים, במיוחד אם הם בעיכוב גדילה.

הם אוכלים את מה שהם תמיד אכלו, או שמא השתנה דבר מה?

ובמידה ואתם בוחרים להוסיף השלמה תזונתית בין הארוחות, חפשו מוצרים המספקים הן קלוריות ממקור איכותי וכן רכיבי תזונה שהוכחו כתומכים בגדילה כגון:

  • חלבון מאיכות גבוהה לתמיכה בגדילה ובהתפתחותם של ילדכם. חלבון נמצא גם בבשרים, בדגים, בביצים, בחלב, בגבינות, ביוגורט ובקטניות.
  • סידן וויטמינים D ו-K כדי לסייע לבניית עצמות מיטבית. סידן נמצא גם במוצרי חלב, בשקדים ובירקות ירוקים כהים כגון תרד; ויטמין D נמצא בדגים שמנים, ביצה, ובחלב מועשר; וויטמין K נמצא בירקות ובעלים ירוקים כגון קייל ואבוקדו.
  • פרה-ביוטיקה ופרוביוטיקה– המסייעים לחיזוק ההגנה החיסונית. פרה-ביוטיקה נמצא גם במזונות המכילים סיבים תזונתיים כגון: מזונות מקמח מלא.
  • אומגה 3 ו 6– המסייעים להתפתחות שכלית. נמצאים גם במזונות אומגה 6 נמצא בטופו, אגוזי מלך וביצים; אומגה 3 הנמצא גם בדגי סלמון, סויה וגרעיני צ'יה.

היו ערניים להתפתחות ילדכם וזכרו שיש פתרונות שונים החל מתזונה נכונה הכוללת את פדיאשור, היכול לסייע בגדילה. פדיאשור מומלץ לשלב בתזונה היומית בליווי דיאטן/ית לילדים בגילאי 3-13. מיועד להכנת שייק המכיל רכיבים המסייעים לגדילה והתפתחות כמו: כל אבות המזון, הרכב הטריפלשור הכולל: חלבון, סידן וויטמין די, 27 ויטמינים ומינרלים ובנוסף פרהביוטיקה, פרוביוטיקה ואומגה 3 ו-6 היכולים לסייע גם בהגנה החיסונית ולהתפתחות שכלית.

זכרו, תקופת הילדות היא חלון הזדמנויות לגדילה והתפתחות בטווח הקצר ואף לטווח הארוך. בידינו לעשות את הבחירות התזונתיות הנכונות עבור ילדינו על מנת לתמוך בגדילתם והתפתחותם.

 

במידה ויש לכם שאלות נוספות בנוגע לתזונת ילדכם מוזמנים להתקשר לשירות לקוחות של פדיאשור הכולל דיאטניות המסייעות בכל שאלה הקשורה לתזונת ילדכם 1800-200-255.

 

פדיאשור – לשימוש בהמלצה ובפיקוח רפואי ו/או דיאטן/ית-תזונאי/ית

1מחקר כמות Sapio דצמבר 2018 בקרוב אימהות לילדים בגילאי 3-10