מהם רכיבי התזונה הדרושים לגדילה ועלולים להיות חסרים בתפריטי הילדים בישראל?

אנחנו שמחים בכל פעם שהילדים מסיימים את האוכל מהצלחת, ורוצים שהם יאכלו הכי בריא שיש. איך מוודאים שהם מקבלים ארוחות מלאות ובריאות בדרך הכי טעימה?


אכילה בריאה ומגוונת היא הבסיס שמאפשר לילדים ליהנות מכל יום, ולממש את פוטנציאל הגדילה המיטבי שלהם, בייחוד בשלבי החיים הראשונים. בדיוק מהסיבה הזו, כהורים חשוב לנו להקנות להם הרגלי תזונה נכונה כבר מגיל צעיר. אנחנו רוצים שהם ייהנו מהאוכל, יגלו עניין כלפי מזונות שונים ויקבלו בכל ארוחה את הרכיבים שהגוף שלהם צריך. הבעיה היא שישנם ילדים עם העדפות נחרצות משלהם, ולעתים פשוט קשה לנו לדעת באופן מדויק מה כמות הרכיבים התזונתיים שהם צורכים – אפילו כשנדמה לנו שהם נהנים מתזונה מאוזנת.

ע"פ סקר שערך משרד הבריאות1 בנושא הרגלי האכילה של הילדים בישראל, נמצאו מספר חוסרים בתפריט היומי של הילדים לדוגמא: סידן, ויטמין D, אשלגן וסיבים תזונתיים, רכיבים חיוניים המסייעים לתהליך הגדילה.

למה הם כל כך חשובים לילדים ואיך אפשר לעזור להם לאכול אותם יותר? אספנו כמה פתרונות יעילים וטעימים!

סידן

נעים להכיר: מה כדאי לדעת עליו?

סידן הוא המינרל השכיח ביותר בגוף, והוא חיוני לבניית עצמות חזקות, שיניים ושרירים. עם זאת, ילדים רבים לא מקבלים את כל הסידן שהגוף שלהם צריך. בישראל רק כ- 22ֵ% מהילדים צורכים סידן בכמות מספקת1.

מה התפקיד העיקרי שלו ולמה הוא חשוב לילדים?

כ-99% מהסידן בגוף נמצא בעצמות ובשיניים, שם הוא תורם בהיווצרות ובשמירה על החוזק שלהם. אחוז הסידן הנותר נמצא בדם, בשרירים וברקמות אחרות, והוא ממלא תפקידים חשובים בקרישת דם, תפקוד השרירים, תקשורת בין תאי עצב ולחץ הדם.

כיצד מומלץ לצרוך סידן?

מקורות טובים של סידן כוללים, חלב, גבינה, יוגורט, אדממה וסלמון. אפשרות נוספת, אבקה להכנת שייק פדיאשור* מכילה כ-225 מ"ג סידן למנה**.

ויטמין D

נעים להכיר: מה כדאי לדעת עליו?

ויטמין D הוא רכיב תזונתי ייחודי מכיוון שניתן להשיגו באמצעות מזון, ובמקביל הגוף גם יכול לייצר אותו באופן עצמאי על ידי חשיפה לשמש, בעיקר בחודשי הקיץ. במהלך חודשי החורף ייצור ויטמין D בגוף עלול להיות נמוך, כי יש פחות ימים שמשיים והילדים מבלים פחות זמן בחוץ. בישראל רק כ- 4% מהילדים צורכים כמות מספקת של ויטמין D מהמזון1.

מה התפקיד העיקרי שלו ולמה הוא חשוב לילדים?

ויטמין D הכרחי להגברת ספיגת הסידן במערכת העיכול ושמירה על רמות מספקות של סידן וזרחן בדם, מה שמאפשר בנייה תקינה של העצמות. ללא צריכת ויטמין D בכמות מספקת, העצמות עלולות להפוך לדקיקות או שבריריות. התופעה הזו לא אופיינית רק למבוגרים, ועלולה להופיע גם אצל ילדים.

כיצד מומלץ לצרוך ויטמין D?

מקורות טובים של ויטמין D כוללים חלב מועשר, טונה, סלמון וחלמון. אפשרות טובה נוספת היא אבקה להכנת שייק פדיאשור מכילה כ-4.5 מק"ג ויטמין D למנה**.

אשלגן

נעים להכיר: מה כדאי לדעת עליו?

אשלגן הוא מינרל שתופס מקום משמעותי בתהליך חילוף החומרים בגוף, בתפקוד תקין של תאים ובשמירה על מאזן נוזלים. נוזלי הגוף החיוניים מוזרמים למחזור הדם ברחבי הגוף, תהליך שעוזר לכליות להפריש פסולת מהגוף ומסייע לתקשורת בין כלי העצב שמניעים את השרירים והתאים. בישראל רק כ-3% מהילדים צורכים אשלגן ע"פ ההמלצות התזונתיות1.

מה התפקיד העיקרי שלו ולמה הוא חשוב לילדים?

כמו שאפשר להבין, האשלגן מעורב במספר רב של תפקודים חשובים בגוף, כולל העברת מסרים עצביים, התכווצות והתארכות שרירים וזרימת נוזלים בלב והכליות באמצעות כלי דם.

כיצד מומלץ לצרוך אשלגן?

אם גם הילדים שלכם לא ממהרים לסיים את הירקות שבצלחת, אתם לגמרי לא לבד. ירקות הם המקור העיקרי לאשלגן בתזונה שלנו, מה שעשוי להסביר למה אצל ילדים רבים יש מחסור באשלגן. למרבה המזל גם בננות, פירות הדר ופירות כמו ענבים ופטל הם מקורות טובים לאשלגן, אבל קיימות גם דרכים נוספות לשלב אותו בתפריט היומי שלהם. אבקה להכנת שייק פדיאשור מכילה כ-350 מ"ג אשלגן למנה**.

סיבים תזונתיים

נעים להכיר: מה כדאי לדעת עליהם?

סיבים תזונתיים, הנקראים גם פרה-ביוטיקה, הם החלק האכיל של צמחים או פחמימות אחרות, שעמיד בפני עיכול וספיגה במעי הדק ותהליך העיכול שלו מתרחש במעי הגס. בישראל רק כ-12% מהילדים צורכים כמות סיבים תזונתיים ע"פ ההמלצות התזונתיות1.

מה התפקיד העיקרי שלהם ולמה הם חשובים לילדים?

הסיבים התזונתיים ממלאים תפקיד חשוב בתמיכה בהגנה החיסונית ובמערכת עיכול בריאה ושמירה על תפקוד תקין שלה. סיבים תזונתיים (פרה-ביוטיקה) מהווים מצע מזון לחיידקים ידידותיים (פרוביוטיקה) ותורמים לשגשוגם. כשמשלבים אותם עם צריכת נוזלים גבוהה, הסיבים עוזרים להעביר את המזון דרך מערכת העיכול ומסייעים בהפחתת הסיכון לעצירות והפרעות עיכול אחרות שחלק מהילדים מתמודדים איתן.

כיצד מומלץ לצרוך סיבים תזונתיים?

קיימות דרכים שונות בעזרתן תוכלו להגדיל את צריכת הסיבים התזונתיים של הילדים:

  • דגנים: לחמים ודגני בוקר מלאים, סובין שיבולת שועל, אורז חום ושעורה
  • פירות: תפוחים, תפוזים, בננות, פירות יער, שזיפים ואגסים
  • ירקות: אפונה ירוקה, ארטישוק, תפוח אדמה אפוי עם קליפה או קטניות (כמו למשל שעועית יבשה, אפונה צהובה ועדשים)
  • פדיאשור – המכיל הרכב התומך בבריאות מערכת העיכול בזכות שילוב הסיבים התזונתיים (פרה-ביוטיקה) וחיידקים ידידותיים (פרו-ביוטיקה)

 

תזונה מאוזנת היא אחד מהכלים העיקריים שתומכים בהתפתחות תקינה של ילדים. תזונה הכוללת את כל אבות המזון והרכיבים התזונתיים שפורטו, יכולה לתרום משמעותית להתפתחותם של ילדים בשנות חייהם הראשונות. החל מתחושה טובה יותר ואנרגיה לשחק עם חברים, ועד לשמירה על מערכות הגוף שלהם בשלבי הגדילה והצמיחה.

 

*בהמלצה ובפיקוח רפואי ו/או דיאטן-תזונאי

** להכנת מנת משקה פדיאשור יש להוסיף 5 כפיות מדידה (המצורפת לפחית) ל-190 מ"ל מים, מומלץ להגיש קר

1סקר מב"ת לילד שנערך בקרב ילדים בני 2-11 בישראל בשנים 2015-2016.